Hoe word je blijer?

BLIJER-OMPVoor ons als mensen met parkinson is de aanmaak van dopamine belangrijk. We weten dat negativiteit en angst de aanmaak van adrenaline versterken en positiviteit en blijheid de aanmaak van dopamine in werking zet. Maar, Hoe doe je dat?!

Allereerst is het goed te weten dat onze gedachten ook voor een groot deel ons gevoel bepalen. Wil je dus positiever in het leven staan, verander dan allereerst je denken. Denk maar eens aan een vervelende gebeurtenis. Als je dit goed genoeg doet, voel je je al snel verdrietig, boos of teleurgesteld. Denk daarna eens aan leuke, fijne dingen, dingen waarvoor je dankbaar bent. Als je dit goed genoeg doet dan merk je dat je je blijer gaat voelen.

Hoe word je blijer?
1. Voel je dankbaar. Bedenk eens waar je dankbaar voor kunt zijn. Het gaat misschien om de grote dingen in je leven maar vergeet de kleine dingen niet. Maak eens je dankbaar-lijstje en lees het af en toe eens door.
2. Vertel je dankbaarheid. Vertel jij je kinderen, partner, vrienden en bekenden wel eens hoe dankbaar je bent dat ze er zijn? Het is misschien even wennen maar je zult merken dat mensen het leuk vinden dit te horen. En dat maakt jou ook weer blij.
3. Kijk naar de dingen die goed gaan. Als je je echt beter wilt gaan voelen, oefen dan om aandacht te geven aan dingen die goed gaan in je leven.
4. Kijk en luister minder naar het nieuws. Waar gaat het nieuws over? Over dingen in de wereld die niet goed gaan en waar we vaak geen enkele invloed op hebben. Het nieuws draait voornamelijk om dingen die mis gaan. Veel nieuwsberichten wakkeren gevoelens van onveiligheid aan.
5. Neem rustmomenten. Om te voorkomen dat je in de stress-modus komt of om stress op te lossen is het goed om rustmomenten te nemen. Even 10 minuten niets doen doet al wonderen. Mindfulness of meditatie kunnen je hierbij ook helpen.
6. Spaar fijne momenten. Maak een (dag)boekje met Magic Moments; van die momenten dat je je heel gelukkig voelde. Door terug te denken zal er ook een stukje van dat geluksgevoel te voelen zijn.
7. Leer (opnieuw) glimlachen. Voor ons, mensen met parkinson, is de glimlach soms verdwenen. En toch, als we bewust willen glimlachen dan gaat dat bij de meeste mensen wel. Een glimlach doet van binnen de dopamine stromen en het heeft grote effecten in de communicatie met anderen. Het is misschien even oefenen maar de resultaten zijn verbluffend. Je wordt er als vanzelf blijer van.
8. Kom in beweging. Beweging is soms lastig bij parkinson. Maar het spreekwoord ‘stilstand is achteruitgang’ klopt wel degelijk. Zit het even niet mee, verander van houding en beweeg. Ga naar buiten en adem de frisse lucht in.
9. Vier je successen. Wees blij dat iets gelukt is. Vooral de zaken waar je in het begin tegenop zag en die toch gelukt zijn, zijn echte dopamine-gevers. De enige voorwaarde is dat jij bereid bent je succes(je) te vieren door jezelf te belonen.
10. Geniet van kleine dingen. Van een leuk gesprekje, van je huisdier, van de natuur, van een lieve email, een grapje, de zon die ook voor jou straalt. Het lijkt overdreven maar het zijn echt de kleine dingen die zo voor het oprapen liggen. De dag zit er vol mee alleen veel mensen lopen er nog achteloos aan voorbij.