Drie manieren om GDNF te stimuleren

John Pepper, de man die grip kreeg op parkinson, was er heel duidelijk in; alles draait om de aanmaak van een enzym dat GDNF heet, oftewel Glial cell Derived Neurotrophic Factor. GDNF is een lichaamseigen stof die aantoonbaar beschadigde hersencellen repareert. In alle onderzoeken die ik daarover lees zou dit wel eens de sleutel tot succes kunnen zijn om grip te krijgen op parkinson. GDNF krijg je niet gratis, je moet er wel wat voor doen!

Wat kunnen we doen om de aanmaak van GDNF in onze hersenen te verhogen?

1. Oefening
Oefening is de beste manier om de aanmaak van GDNF te stimuleren. John Pepper adviseert energiek wandelen. Lees misschien ook nog eens het artikel het wegbewegen van parkinson symptomen. Tegelijkertijd legt hij de nadruk op bewust bewegen en lichaamsbewustzijn. Hiervoor is  parkinson-QiGong ook een prima methodiek.

2. Leef ontspannen
Lichaam en geest beïnvloeden elkaar. Een ontspannen leefwijze is de sleutel tot een optimale gezondheid. Mensen die onder veel stress leven produceren minder GDNF. Zoek iets dat je elke dag kan helpen om mentaal te ontspannen. Bijvoorbeeld meditatie of mindfulness. Mocht je het nog niet zo makkelijk vinden om positief te blijven, denk dan eens aan hulp in de vorm van parkinson-coaching. Positieve gedachten leveren GDNF op.

John Pepper zegt hierover: “Ik zou je willen adviseren om een positieve houding ten opzichte van jezelf en je parkinson te ontwikkelen. Je moet ook maatregelen nemen om alle schadelijke stress te verminderen, omdat het een verschrikkelijke invloed heeft op parkinson. Maak jezelf niet wijs dat er niets is wat je kunt doen om de oorzaken van stress aan te pakken.”

3. Mentale stimulatie
Oefening van onze hersenen met mentale stimulatie verhoogt ook GDNF. Het oude gezegde “use it or lose it” geldt ook voor de hersenen. Onze smartphone is wat dat betreft een handig hulpmiddel. Kijk bv. eens naar de app ‘memorado‘. Zorg dat je mentale oefeningen uitdagend zijn maar geen stress veroorzaken.