Het geheim van vitaliteit

albertZoals beloofd schrijf ik deze keer over `vitaliteit` aan de hand van het seminar van Albert Sonnevelt die het boek `de Levenscode` heeft geschreven. In dit boek beschrijft Albert o.a. zijn tocht langs 200 vitale ouderen en de manier waarop zij hun vitaliteit hebben behouden. Steeds stelde hij dezelfde vraag “Wat is uw geheim voor een goede gezondheid op uw leeftijd?” Uit die interviews kwam een aantal gemeenschappelijke aspecten naar voren die Albert Sonnevelt in de door hem, samen met zijn collega dr. Frans Bakker, ontwikkelde vitaliteitspiramide heeft gezet.Telkens als ik deze piramide uitleg aan mensen met (en zonder) parkinson verrast het me hoe de inhoud daarvan herkend wordt. Lees misschien nog eens `10 jaar medicijnvrij` en herken daarin de diverse onderdelen van mijn aanpak. Zo blijkt uit de vitaliteitspiramide dat het gevoel hebben een zinvol leven te leiden zwaarder weegt dan voeding. En daarmee zeg ik niet dat gezonde voeding niet belangrijk is, een zinvol leven leiden weegt zwaarder.
Kijk eens naar de piramide en zet deze eens af aan jouw leeftstijl. Bedenk wat je anders zou kunnen doen en leg je focus op iets kleins. Natuurlijk heb je te dealen met parkinson. Dat is zoals het is, maar laat je inspireren en doe voortdurend ideeën op over hoe en wat je zou kunnen doen om genezing of verlichting te vinden. Bekijk de video.

Het geheim van vitaliteit

Optimale voeding
We leven in een voedselrevolutie. Gezonde, verantwoorde voeding wordt langzaam en zeker meer gepromoot. We onderkennen het gevaar van pesticiden en kiezen vaker voor verse en eerlijke ingrediënten. De onderzochte vitale ouderen waren heel sober in hun eetpatroon en legden niet zozeer de nadruk op wat ze aten maar meer op hoe ze aten. Vitale ouderen eten met aandacht.
Voldoende beweging
Voor mensen met parkinson is beweging vaak een uitdaging. Kies de beweging die bij je past. Is dat fitness, tai-chi, chi kung, pilates of gewoon een half uur per dag wandelen met de hond. In veel boeken lees je dat lichamelijke activiteit ook je concentratievermogen stimuleert. Je voelt je meer `beter` en meer positief nadat je een beweegprestatie (ik gebruik met opzet dit woord in plaats van sportprestatie) hebt geleverd. Kies de beweging die voor jou prettig is want dan heeft het ook extra effect op de kwaliteit van de dopamine die wordt aangemaakt. Plezier=Dopamine.
Regelmatige herstelmomenten
Rust is even belangrijk als inspanning. We kunnen alleen maar functioneren als er een balans is tussen activiteit en herstelmomenten. Lummeltijd is dus zeer effectief, mits het wordt afgewisseld met activi-tijd.
Positief denken
Vitale ouderen beschikken over een gezonde dosis humor en het vermogen tot relativeren. Als je plezier hebt krijgen depressies minder kans. Negatieve gedachten staan vitaliteit in de weg. Ik las dat mensen rond 1950 gemiddeld zo’n 20 minuten per dag lachten. Dat is inmiddels gedaald naar nog maar 6 minuten… Lachen en positief denken heeft het ook extra effect op de kwaliteit van de dopamine die wordt aangemaakt. Plezier=Dopamine.
Ondersteunende relaties
Eenzaamheid is slecht voor je gezondheid. Echt contact is van levensbelang. Meedoen aan sociale media telt niet. Echte aandacht en genegenheid is dus een levensvoorwaarde. Zie dit als een vorm van `geestelijk voedsel`. Meedoen aan clubs en vrienden om je heen hebben is zo gek nog niet. Maar ook een praatje bij de supermarkt doet al wonderen. En je weet: Plezier=Dopamine.
Zinvol leven
Wat kun je nog doen als je parkinson hebt? Geniet van vandaag en droom over morgen. Stel iedere dag een doel in de zin van `wie wil ik vandaag zijn voor mijn omgeving?` of `wat maakt mijn dag geslaagd?`. En, mocht je langere termijn doelen hebben, doe dan iedere dag iets wat staat in het teken van dat doel. Dat zorgt voor een gevoel van tevredenheid. En je weet: positieve gevoelens hebben ook extra effect op de kwaliteit van de dopamine die wordt aangemaakt. Plezier=Dopamine.