Primair en secundair voedsel

nutricionIn mijn `10 jaar medicijnvrij` schreef ik over voeding en ontgiften: “Er is geen twijfel over. Met datgene wat ik al aan de ontgifting van mijn lichaam had gedaan ervaar ik verlichting van symptomen. Kwalitatieve eerlijke voeding is belangrijk om mijn organen goed te verzorgen zodat ik voldoende energie kon overhouden voor heling.”

Gisteren organiseerde ik een seminar over ‘vitaliteit’. Wat is het geheim van vitaliteit?

In het ochtendprogramma sprak Dorien Groot over voeding en in de middag gaf Albert Sonnevelt een Masterclass aan de hand van zijn onderzoek onder tweehonderd vitale ouderen. Over de meer dan interessante bijdrage van Albert Sonnevelt zal ik later berichten. Eerst over voeding. Ik doe dat aan de hand van het bovenstaande plaatje. Het is afkomstig van het Institute for Integrative Nutricion, momenteel de grootste voedingschool ter wereld en toonaangevend op het gebied van health coaching.

Wat me positief aanspreekt aan het plaatje (Integrative Nutrition Plate) is dat het bord omgeven wordt met lifestyle factoren die ook helpen een optimale gezondheid te creëren. We noemen deze elementen primair voedsel: relaties, carrière, lichamelijke activiteit en spiritualiteit. Ze zijn vaak nog belangrijker dan het voedsel wat op je bord ligt. Deze elementen kunnen zorgen voor optimalisering van geluksgevoelens. En dat zorgt weer voor toename van dopamine wat met name voor parkinson van belang is. Het secundair voedsel zorgt voor voeding, fitheid, groei en kan je o.a. helpen te ontgiften. De Integrative Nutrition Plate is een algemene richtlijn voor gezond eten, maar moet worden aangepast (en aangepast) aan wat het beste werkt voor jou. Net zoals er voor parkinson geen standaard recipe for recovery is, is er op het gebied van voeding ook geen one-size-fits-all dieet.

De elementen van de Integrative Nutrition Plate:
Fruit: Kies lokaal fruit wat in het seizoen verkrijgbaar is. En -indien mogelijk- koop biologisch fruit (vrij van pesticiden) en eet een verscheidenheid van kleuren. Kies voor fruit wanneer je hunkert naar snoep en snacks.
Groenten: Groenten zijn rijk aan voedingsstoffen – dus vul je bord! Ga voor de vele kleuren en kies vooral de donkere bladgroenten. Ga voor lokaal en biologisch indien mogelijk, in het bijzonder van die groenten op de Dirty Dozen-lijst. Op deze lijst (voor parkinson zeer interessant) staan de 12 groente- en fruitsoorten die momenteel de meeste pesticiden in zich hebben en waarvan geadviseerd wordt ze alleen nog biologisch te kopen.
Volle granen: Volle granen bieden vele voedingsstoffen en vezels. Vermijd geraffineerde granen zoals wit brood, witte rijst en wit meel producten. Als je geen granen kan verteren of ervoor kiest om ze niet te eten, zou je beter wat meer groenten kunnen opscheppen.
Eiwit, proteïnen: Kies gezonde soorten zoals bonen, noten, eieren, (wilde) vis en gevogelte. Als je vlees eet (wat mensen met parkinson wordt ontraden) kies dan vlees van grasgevoederde beesten voor de beste kwaliteit. Vermijd verwerkt vlees zoals spek en vleeswaren.
Vetten en Oliën: Gebruik plantaardige oliën zoals olijfolie voor het koken en als dressing op de salade. Kies wilde vis, avocado’s, noten en zaden. Vermijd transvetten.
Water: Kiezen voor water als je drankje. Beperk cafeïnehoudende dranken en vermijd suikerhoudende dranken. Als je zuivel drinkt, kies dan voor melk vrij van toegevoegde hormonen.

Om het voedingsplaatje compleet te maken, wordt het omgeven met lifestyle factoren die helpen een optimale gezondheid te creëren – relaties, carrière, lichamelijke activiteit, en spiritualiteit. We noemen deze elementen primair voedsel, omdat ze vaak belangrijker dan het voedsel dat er op je bord ligt.
Relaties: Verbonden zijn met anderen is een essentieel onderdeel van het leven, en de kwaliteit van onze relaties verklaart veel over de kwaliteit van onze gezondheid.
Carrière: Werk is een groot deel van onze dagelijkse routine, maar hoeveel van ons genieten echt van het werk? Het vinden van werk waar je van houdt is essentieel voor een gezond, evenwichtig leven.
Fysieke Activiteit: Ons lichaam gedijdt op beweging. Vind een dagelijkse routine je op een natuurlijke manier te bewegen.
Spiritualiteit: Spiritualiteit kan ons op een heel diep niveau voeden. Verbonden zijn met zingeving kan voorkomen dat we ons afhankelijk blijven voelen voor oppervlakkige beloningen.

De essentie voor mensen met parkinson?
Ik nodig je uit om verder te kijken naar het leven en je genezingsproces dan alleen de voeding. Vind ook manieren om jezelf te voeden op een veel dieper niveau dan voedsel. Het voedsel dat je eet speelt een cruciale rol in je gezondheid en geluk, en de vier vormen van primaire voedsel zijn wellicht nog belangrijker in jouw parkinson-reis.