Vijf tips bij piekeren

5Accepteer je piekeren
De grootste stap die je kunt nemen is te accepteren dat je piekert. Het is zoals het is. Vechten en negatief oordelen over jezelf sluit de weg naar oplossingen. En, dat is voor veel mensen best een uitdaging. Vooral als je van huis uit gewend bent dat er vooral naar de negatieve kant moet kijken of dat alles (inclusief jezelf) perfect moet zijn.

Vind de positieve bedoeling
Acceptatie gaat makkelijker als je je aandacht richt op de positieve bedoeling van het piekeren. Ook dat is even wennen want ergens waar je last van hebt kan toch geen positieve bedoeling hebben? Het blijkt dat als je de positieve bedoeling weet (bijvoorbeeld ‘alles goed willen doen’, ‘voor iemand willen zorgen die je liefhebt’, ‘problemen voorkomen’) er meer rust gaat ontstaan. En echt, er is een positieve bedoeling. Anders zou je het namelijk niet doen.

Ontspan je tong
Piekeren is een vorm van met jezelf praten. Als we met onszelf praten gebeuren er allerlei fysiologische processen in ons lichaam. Het blijkt als we piekeren dat onze tong gespannen in de mond ligt, vaak tegen de bovenkant van ons gehemelte geplakt. Alsof we gespannen praten. Als we vervolgens onze tong ontspannen in de mond leggen dan heeft dat direct effect op onze staat van ontspanning en zul je merken dat het piekeren direct minder wordt.

Noem één woord
Waar gaat je piekeren over? Gezondheid, financiën, relatie, kinderen, etc. ? Concentreer je op dat ene woord in plaats van alle piekergedachten daar omheen. Mocht er weer een piekergedachte boven komen, noem dan dat ene woord waar het eigenlijk om gaat. Het zal je helpen globaler te denken en specifieke –en vaak onbenullige- details weg te laten.

Leer te zeggen ‘niet nu’
Piekeren gaat -op een enkele uitzondering na- altijd over ooit (verleden of toekomst) en nooit over ‘nu’. Doorbreek de piekerspiraal door je de vraag de stellen is het NU een probleem? Het antwoord is altijd ‘niet nu’. In plaats van weer die spiraal van zelfkwelling in te duiken, moet je jezelf eens afvragen welk probleem heb ik op dit moment… NU.

Let op! Het lijkt op uitstellen en uiteraard moet je problemen wel een keer aanpakken en ze niet consequent uit de weg gaan. Zie deze tips als een manier om je uit de spiraal van zelfkwelling te helpen en rust te creëren. Omdat piekeren zelf niets oplost.