Wat doe je in de parkinson coaching?

Parkinson heeft grote invloed op lichamelijke en fysieke vitaliteit. Vitaliteit betekent voor mij ‘lekker in je vel zitten’ of ‘er zin in hebben’. En dat kan, ondanks de parkinson.

Er zijn gebieden op de wereld gevonden waar mensen tot op zeer late leeftijd vitaal blijven. Die gebieden worden ook wel blauwe zones genoemd. Het blijkt dat mensen in die gebieden zich op een zestal aspecten positief onderscheiden van wat elders op de wereld gebeurt. De mensen in de blauwe zones kennen dus het geheim van vitaliteit. En daar kunnen we van leren. Dat is precies waar ik mij in parkinson-coaching op richt; mensen leren, begeleiden, motiveren, inspireren en stimuleren aan deze aspecten aandacht te geven. Met de bedoeling om ondanks de parkinson toch positief te blijven en er (opnieuw) zin in te krijgen om er iets van te maken. Ik heb zelf parkinson en weet waarover ik praat. Wat zijn die zes vitaliteitsaspecten?

Optimale voeding
We leven in een voedselrevolutie. We weten steeds beter wat gezonde, verantwoorde voeding is. Waar we ook over parkinson lezen, steeds valt weer het magische woord ontgiften. Daarover is veel praktische informatie te vinden maar het start met de eerste stap, namelijk bewust aandacht besteden aan wat je eet èn drinkt.
Bewust bewegen
Voor mensen met parkinson is bewust bewegen vaak een uitdaging. Kies de beweging die bij je past. Is dat fitness, tai-chi, chi kung, pilates of een half uur per dag wandelen. Je voelt je meer ‘beter’ en meer positief nadat je een beweegprestatie (ik gebruik met opzet dit woord in plaats van sportprestatie) hebt geleverd. Kies de beweging die voor jou prettig is. Beweging is geen optie, het is noodzaak.
Rust en ontspanning
Rust is even belangrijk als inspanning. We kunnen alleen maar functioneren als er een balans is tussen activiteit en herstelmomenten. Lummeltijd is dus zeer effectief, mits het wordt afgewisseld met activi-tijd.
Helpende gedachtes
Als je plezier hebt krijgen depressies minder kans. En, het maken van negatieve gedachtes kost evenveel energie als het maken van positieve gedachtes. De gevolgen voor ons geestelijk en lichamelijk welzijn zijn echter verschillend. Negatieve gedachten staan vitaliteit in de weg. En positief denken is te leren. En ik zeg niet dat je de hele dag moet schaterlachen. Het is namelijk heel normaal dat we ons af en toe rot voelen. We hebben namelijk parkinson. Het is wel vervelend als we niet meer uit die negatieve stemming kunnen komen. Je mag kiezen voor een positieve levensinstelling, ook al heb je parkinson. Er gaat namelijk ook veel goed in je leven. Soms vraagt het oefening en begeleiding, vooral als je het niet gewend bent ook de mooie kant van het leven te blijven zien.
Ondersteunende relaties
Eenzaamheid is slecht voor je gezondheid. Echt contact is van levensbelang. Echte aandacht en genegenheid is een vorm van `geestelijk voedsel`. Meedoen aan clubs en vrienden om je heen hebben is zo gek nog niet. Maar ook een praatje bij de supermarkt doet al wonderen. Jammergenoeg doen sommige mensen met parkinson dat niet omdat ze zich nog steeds schamen voor hun parkinson. Het voelt als een enorme bevrijding als ze de schaamte voorbij zijn. En ook dat vraagt oefening.
Zinvol leven
Wat kun je nog doen als je parkinson hebt? Misschien niet meer werken maar daar stopt je leven niet mee. Je mag genieten. Geniet van vandaag. Stel iedere dag een doel in de zin van `wie wil ik vandaag zijn voor mijn omgeving?` of `wat maakt mijn dag geslaagd?`. En, mocht je langere termijn doelen hebben, doe dan iedere dag iets wat staat in het teken van dat doel. Dat zorgt voor een gevoel van tevredenheid. En je weet: positieve gevoelens hebben ook extra effect op de kwaliteit van de dopamine die wordt aangemaakt.

neem contact op voor parkinson-coaching.